کد مطلب:314786 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

مراغه - آذربایجان شرقی
در شهرستان مراغه حدود پنجاه هیئت عزاداری وجود دارد كه شش هیئت مزین به نام مقدس حضرت عباس (علیه السلام) است و آنها عبارتند از:

1 - هیئت قمر بنی هاشم (علیه السلام)

2 - هیئت حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) شهرك ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

3 - هیئت باب الحوائج

4 - هیئت قمر منیر بنی هاشم (علیه السلام) پادگان امام رضا (علیه السلام)

5 - هیئت عاشقان حضرت ابوالفضل (علیه السلام)

6 - هیئت حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)

در مراغه علاوه بر مراسم طشت گذاری، روزهای اول تا دوازدهم محرم را نام



[ صفحه 281]



های خاصی گذاشته اند از جمله:

سوم ماه محرم به علم بندی مشهور است، در چنین روزی در هر محله ای طی مراسم خاص علم بندی برپا می شود.

علم بندی محله دروازه از شهرت خاصی برخوردار است، و از پر جمعیت ترین مراسم عزاداری به شمار می رود. در این مراسم قبل از بلند كردن علم، آنها كه نذر و نیاز دارند یا نذرشان ادا شده با قربانی كردن گوسفند و بستن پارچه به علم و دادن نذر و احسان ارادت خویش را به این پرچم كه نشانه ای از علم علمدار كربلا حضرت عباس (علیه السلام) است، نشان می دهند.

روز هشتم محرم به تاسوعای كوچك مشهور است، یعنی اعلام آمادگی پرچم دار و سپهدار كربلا حضرت ابوالفضل (علیه السلام) برای دفاع و كمك و اطاعت از برادرش حضرت امام حسین (علیه السلام) است. در این مراسم، عده ای بسیار از مردم مخصوصا اهل هیئت، سر و صورت خود را گل مالیده و با سینه زنی و زنجیرزنی و شور و احساس خاصی به عزاداری و نوحه خوانی می پردازند و جمعیت یك پارچه و یك صدا به سر و صورت خود زده، این شعار را سر می دهند:

وا عباسا، وا عباسا - و العباس هذا الیوم، أبكی الیوم العباس (علیه السلام)

در بعضی از هیئت ها موضوع و برنامه ی امان نامه آوردن شمر بن ذی الجوشن ملعون به حضرت عباس (علیه السلام) اجرا می شود كه این برنامه از دیدنی ترین برنامه های آن روز است، كه مردم حاضر در آن صحنه را تحت تأثیر شدید قرار می دهد.



[ صفحه 282]